چو ایران نباشد تن من مباد ... بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

papillon: 2012-09-09

Sunday, September 9, 2012

کلیسای تاریخی وانک ثبت جهانی می‌شود




بعد از زاینده رود و میدان نقش جهان که دو قطب اصلی جذب توریست وگردشگران به شهر تاریخی اصفهان است وهمانگونه که مستحضر هستید هر دو بر اثر بی توجهی و بی مبالاتی مسوًلان به چه صورتی در امده اند, هم اکنون زاینده رود در اکثر فصول سال با کم آبی یا حتی بی آبی مواجه است و میدان نقش جهان به دلیل وجود برج جهان نما که بروی خرابه های کاروانسرای (تحدید) که خود جزو میرات فرهنگی به شمار میرفت بنا شد, با تهدید خارج شدن از لیست میراث فرهنگی جهانی روبروبود این خبر توجه من را به خود جلب کرد
 
( مدیر پایگاه کلیساهای تاریخی ایران از اتمام عملیات مستند‌سازی و تهیه پرونده ثبتی کلیسای تاریخی وانک اصفهان به‌ منظور ثبت جهانی این بنای مذهبی و تاریخی در سال آینده میلادی خبر داد.
شرلی آودیان به خبرگزاری فارس گفت: هم‌اکنون مطالعات کلی این بنای تاریخی به پایان رسیده و پرونده ثبت جهانی آن به‌منظور ارسال به یونسکو تهیه شده است.

وی افزود: بدون شک این کلیسای تاریخی در سال 2013میلادی به ثبت جهانی خواهد رسید چرا که پرونده ثبتی آن با زحمات چندین ساله و بدون نقص تهیه شده است.
 

کلیسای وانک یا «آمنا پرکیج» در محله جلفای اصفهان قرار دارد که از روی کلیسای «سنت استپانوس» در جلفای آذربایجان کپی برداری شده‌ است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارامنه اصفهان است که در زمان شاه عباس دوم ساخته شد)


البته از نظر من این بنای تاریخی هیچ تفاوتی از نظر ارزش تاریخی وگردشگری با دو مورد ذکر شده ندارد ولی ایا بعد از این همه زحماتی که به نقل از خودشان برای ثبت جهانی این اثرکشیده شده ایا در حفظ ونگهداری آن در این جایگاه کوشش خواهد شد؟